Sunday, January 4, 2009

Terkini

Terkini Zubair


[entry panjang lagi ayat berbelit...takde edit sebab penat yg amat tapi nak citer juga takut terlupa kalau ditangguhkan]


Asslamualaikum w.b.t



Saya baru balik dari hospital. Lepas subuh saya bergerak dari rumah tadi, sampailah sekarang jam 8 malam lebih barulah jejak kaki ke rumah semula.



Pagi2 tadi saya sampai tu suku jam lagi nak jam 7 tapi keadaan masih gelaplah jugak, dan parking kat HTJ ni pun banyak lagi yang kosong.



Sampai2 tu ayah tengah baring2 dan zubair pun dah bangun. Masa perjalanan nak pergi tu cari juga kot2 ada kedai jual nasi lemak nampaknya semua gelap lagi almaklumlah hari minggu.



Terkilan juga kat adik dari melaka yang dah jaga 7 hari anaknya di sini sejak dipindahkan dari melaka, dia kirim nasi lemak pada saya. tapi kedai tak buka....sampai2 tu saya minta izin suami ke kafetaria nak carikan juga dia nasi lemak. Kebetulan adik tu sebelah kampung saya, dia duduk bukit Lintang.



Subuh2 tu juga, sempat saya capai kicap manis cap udang dalam peti ais sebab semalam sayu sangat anak dia yang dalam rawatan dialisis tu nak kan kicap bukan menangis biasa lagi tapi mengamuk sakan semata2 nak kicap tapi dah malam mana nak cari kicap...menendang2 dia sampai tapak dialisis dia kat peha terbuka jahitannya...malam tadi kena jahit semula...doktor nagi 3 kali dos ubat tido pun tak jalan..tapi siang tadi bangunyya sampai jam 11 pagi sebab ubat tu dah jalan kot....



Malam tadi balik pun lewat kedai pun tutup apa yang sempat jerlah saya ambil, tadi minta maaf kat adik tu banyak2 sebab beri kicap lebihan saya guna tapi nampak adik tu berbesar hati, dan pagi tu nasi lemak saya belikan tu adik yang dah rosak buah pinggang tu makan taruh kicap banyak2...sian sungguh saya tengok...maklumlah lapar lepas tido lama...



Balik pada cerita zubair, dari subuh tu, ayah terus ke markaz sayalah yang tengok zubair sampailah jam 4 petang tadi lepas umminya datang. Pagi tadi doktor pakar terangkan kat saya yang simptom nephotic syndrom ni ada pada zubair tapi setakat ni tak pasti lagi sebab kriteria tu belum sepenuhnya ada pada zubair. Cuma bengkak badan tulah yang ketara.



Bacaan dalam urine test semalam menunjukkan kandungan albumin dalam urine dia pada paras 2+, dan bagi kriteria Nephotic syndrom ni memerlukan melebihi paras 4+. makanya urine yang pagi tadi akan ditest untuk dapatkan keputusan kandungan albuminnya...doalah biar kurang dari 2 pulak..keputusannya mungkin akan keluar sebelah petang esok, saya pulak yang berdebar2.



Sekiranya bacaan kurang dari 2+ maka zubair boleh discharge 2 hari lagi dan tak perlu ambil steroid. Kalau kriteria nephotic syndrom ada, doktor akan ajar ibu macamana nak test kandungan protin dalam urin zubair dan kalau tinggi barulah kena ambil steroid bagi tempoh 2 bulan berterusan. Kes macam ni agak remehlah sebab lama proses rawatannya tu, berbelas tahun...



Steroid ni khabarnya kena ambil sampai umur 14 tahun, sekali ambil 9 biji, lepas sehari 6 biji. Kebetulan pesakit depan katil zubair Sakhti, 7 tahun dah 2 tahun ambil steroid...admit hospital sebab demam. Kurus sangat budaknya....takutnya kalau zubair jadik gitu...




Saya ada borak2 dengan maknya. Katanya sindrom ni boleh jadi serius, dalam tempoh tu sebab anak saudara dia lepas umur 14 tahun, sebelum sempat didiagnose dah mati sebab buah pinggannya dah rosak....takutnya dengar...




Malam2 jaga Zubair tu kak aza semedang mesej menyatakan kerisauannya dan tak dapat tidur....sedih sangat dia...tapi saya bagi mesej2 positif ajer...sampailah ke pagi ni, setiap inci perkembangan zubair yang doktor bagitau semua saya called dia bagitau jangan nanti dia tak tau perkembangan zubair...



Dia rasa bersalah tu tapi nak buat macamana Sofiyyah tak boleh renggang dan kak aza dah try pump teteknya tapi dia tak pandai pakai manual, nak beli alat pun tak dan...sebab tadi siang urus pasal sekolah anak lagi...



Sepanjang semalam dan siang tadi memang takde masalah langsung jaga zubair sebab suhailah ada, malahan budak duorang tu aktif sangat, saya bawa mainan suhailah dan belon makanya tiup belon main tangkap2 belon, semua yg memandang pulak pelik, tanya mana satu yang sakit sebab dua2 nampak sihat...pastu cam biasa tanya mana satu adik.abang..kakak..jenuh ulang cerita sama...sebab muka beza...tapi dua2 manja berebut2 nak duduk atas peha saya....Allah maha kaya kan....saat2 macam ni manja benar zubair dengan saya...nak tido pun nak pegang tangan ammie....sama jer cam hani sifat dia w.pun dia lelaki...



Tapi tadi sebelah tengahari dah mula mencabar, bukan sebab zubair tapi sebab suhailah...dia mula rasa cemburu yang melampau sebab saya bagi layanan lebih pada zubair...dia jeles dan bawa diri menangis mengongoi kat kerusi malas, jenuh pujuk tak jalan...lama2 malas nak pujuk tapi menjadi2 pulak....katanya mmie tu sayang kat zubair jer tak sayang kat kakat apa kakak cakap ami tak nak dengar ammie tak layan...yerlah saya memang perhati lebih kat zubair, takut dia lari2 terhantuk terjatuh ker....yerlah jangkitan kuman pun mudah pada pesakit macamni...so memang mata saya banyak kat zubair dan mulut pun banyak tegur itu ini pada zubair...lagipun ojaga anak orang lain macam rasanya...tambah2 kak aza dah percaya kat saya...



Lama2 saya ambil dia terus dokong [walhal pinggang sakit tu] ..pujuk2 terus tidur atas kerusi malas ... yerlah semalam tido jam 1 pagi bangun jam 6 [sampai dalam toilet pg tadi sempat tidur atas bowl yg bertutup tu, masa pakai seliar pun sama separuh jalan dia sempat landing atas katil tido kejap]....takper itu namanya korban dan ikram...lepas hani tido, zubair takde kawan dia pun tido juga...malam ni Khairin anak kak aza suami dulu yg umur 16 tahun tu jaga.



Tadi kakak kak aza yang ke melaka sukarela ambil khairin di madrasah dia...w.pun ayah tak setuju dengan tindakan kak aza ambil khairin, tapi cam biasa kak aza tetap ambil nasihat cik ayang [kakak dia] dan ketepikan fikir suami. Memang susah nak belajar taat suami ni..sebab kita selalu fikir logik, fikir nak senang ikut kepala kita....sedangkan kan allah perintahkan kita taat suami [kalau manusia itu dibolehkan menyembah sesama manusia nescaya akan kusuruh isteri menyembah suami ~firman nabi kalau tak salah] sebab ada hikmahnya kalau kita taat suami ni cuma kita tak nampak on the spot! Tadi sebelum zohor suami datang hospital, masa tu kak aza tak datang lagi, berapa kali suami cakap dia frust sebab kak aza buat keputusan sendiri.



Tambah2 suami baru tau kak aza dah angkut baju dia dengan anak2nya semua ke rumah mak dia, w.pun taman sebelah tapi sekali lagi dia tak minta izin suami....camana tu.. kan redha allah tu letaknya pada redha suami....nak cakap kat kak aza kang dia kata saya jaga tepi kain rumahtangga dia pulak..macam terlebih pandai...walhal sendiri pun sama dua kalai lima....



Saya takutlah pulak kalau2 apa2 saya buat suami tak redha...jauhkanlah saya dari tindakan macam tu...sebab agama ni takleh fikir ikut logik..macam kita ambil wudhu' pastu kita terkentut..maka batallah wudhu' kita..kalau iku logik, kita basuh kat tempat kentut tu jer...sebab tempat lain tak terjejas, tapi agama islam kata kita kena ambil wudhu' semula..sebab itu hukum! Macam tulah...kita kena ikut hukum juga..kadang tak nampak logiknya dimana....



Tadi saya balik hospital saya gi The store sebab hani dah lama nak minta tindik telinganya [kakak dia, hani syakira punya pujukanlah ni] , dah sampai poh kong lepas tindik, tak sah pulak tak beli barang seketul dua...ceh ayat macam dahsyat jer. Takdelah beli emas banyak pun tak sampai semayam pun...saya belikan hani buah rantai jer...penat hani pilih macam2 corak butterfly lah, mickey mouselah, love lah...akhirnya kuasa veto saya...loket bulat ada corak tepi2 ada gambar bunga raya tengah2...dulu kecik2 saya pakai gitu juga..pastu masa hidup susah lepas keluar U [kemelesetan ekonomi] saya gadaikan..terus tak tebus..mak tanya buat diam jer..walhal mak beli masa saya umur 12 tahun tu....




pastu hani ajak naik atas...sekali lagi terjebak...ada lah pulak 79% diskaun set Comforter, ntah kenapa beli untuk bilik master plak, yang saya tido dengan hani tu, walhal patut beli bilik kedua yang suami tido tu [sesekali saya temankan ler] sebab coraknya tu menarik dan menepati tema, sebab bentuk bibir2 yang seksi....wah tak pernah beli corak camtu selama ni suka yang abstrak jer...


tetiba tadi nampak tu jer cam tertarik....dari 559 jadik 129...ntah betul ntah tidak harga asalnya tu...tapi yg penting 100% cotton...kira set ni yg paling murahlah saya pernah beli [selepas diskaun]..terkagum dan bangga kejap...yerlah selalu comforter ada disakun murah2 cuma saya kurang jalan dan malas survey...sesuailah bg org yg malas survey cam saya ni...



Selain tu, belikan baju zubair... kak aza ni macam berbau plak hidung dia...tau2 jer saya ke the store, so tgh syok telek kasut baby...dia called tanya saya mana, elk2 jer tau the store, dia suh beli seluar zubair sebab tak bawa stok cukup, maklumler kakak dia yg tak kawin tu kemas beg baju...tak ada anak...lain fikirnya...zubair tu ada drip kat tangan, tapi baju ada butang depan selai jer, lain2 semua t shirt..kan susah nak masuk tangan..nak kena bengkok2kan..sakitlah..seluar plak kentol2 belaka....pastu gatal jer tangan ni pi ambik kasut sofiyyah yang ada kartun2 tu dan dua helai overall baby..alahai comelnya..tak sabar nak tengok dia pakai...amboi mak tiri lelebih plak...gitu gini bayar emas campur baju2 dan lain2 dekat RM 600...3 hari ni belanja dekat seribu...family store barang saya + kak aza dan 300 lebih, bagi angah [sedekah] potong rumput seratus, tadi 600...kalau tau dek suami saya ni mesti dia kata membazir.....tapi semua tu saham akhirat tu....yg brg2 saya tu sah2 membazir semua barang kehendak bukan keperluan tu....[barang2 dalam yg mahal tu...saja beli baru kasi semangat sikit nak ke kelas yg akan start esok...dahlah baju semua pakai yg lama]



Tadi ada ceritalah, masa nak balik saya pi kat zubair bagitau dia ammie nak balik ni, dia bantai takmo salam, sebab dia tak bagi saya balik..alahai terharunya saya...depan ummie lak tu. so taulah umminya saya ni ikhlas [baiklah tu, :)]tolong jaga, budak2 pun taukan kalau kita ni ikhlas...tu sebab dia tak kasi saya balik...sedih jer dia pegang tangan saya. Umminya pujuk2, kata ammie datang lagi esok....pastu baru senyum dan bagi balik...salam2 cium pipi semua...allah nak tunjuk depan kak aza yang zubair tunjuk kasih sayang dia pada saya...




Bukan saya buat apa sangat nak ambik ati dia, tapi saya buat apa yang sepatutnya seorang ibu buat...cuma keciwa sket pagi tadi penicilin hanya dapat bagi separuh jer, sebab zubair nangis2 takmo dah...kang paksa melalak sapa lak nak pujuk....tapi bukti saya bagi perhatian lebih kat zubair terserlah melalui rajukan sihailah...jenuh saya dokong pujuk suhailah pastu tepuk2 baru tidur....nampak sangat anak kera dihutan disusukan anak sendiri mati kelaparan...




Sepanjang saya jaga juga saya terharu sebab sekali pun zubair takde merengak nak ummi, atau nak ayah...tanya pun tidak....nampak sangat dia happy dan tak kisah duk dengan saya. malam ni tadi kak aza called saya lagi minta tolong pagi2 esok datang lagi hospital masa doktor nak cek tu sebab khairin tak tau apa lagi....dia nak suh saya yang dengar apa doktor tu cakap, tadi pun nak balik ajar dia camana nak sukat semua yang zubair minum, dan sukat juga setiap kali dia kencing..semua tu kan kena catitkan..pastu kalau zubair berak tengok tekstur taiknya, kencingnya berbuih ker tidak....nampak simple tapi remeh jugak....



Insyalllah pagi esok saya hantar hani dulu sekolah, selasa nanti baru daftar kot...esok minta maaf jer dengan cikgu esok sebab ada emergency case kan....alhamdulillah nampaknya kak aza dah mula yakin dan percaya pada saya banding dulu2....sebenarnya bukan mudah nak bina yakin dia ni....saya nak cakap atau nak cerita kat blog ni tak tau pulak camana nak luahkan tapi semua tu hanya saya dapat rasakan sendiri....sebab saya dapat bezakan orang percaya kita dengan penuh ikhlas atau tidak sebab lain caranya kalau dia percaya kita tapi sekadar cakap kat mulut jer...



Saya harap semua ni ada hikmahnya...dan harap kebaikan dan rahmat datang dalam rumatangga kami. saya nak cakap kat suami yang dia perlu syukur banyak2 sebab dapat siteri macam kami, saling lengkap melengkapi. Tapi tugas nak didik kak aza taat dengan suami belum mampu saya penuhi walaupun suami ada juga kata, ko cakaplah dengan madu ko tu....didik dia sikit...nampaknya suami macam give up nak tegur dan nasihat kak aza sebab katanya madu ko tu takkan terima apa abang cakap..mesti jadik lain macam nanti...baik abang biarkan jerlah...makin lama saya tengok macam makin kronik jer hubungan mereka ni secara lahir tak nampaklah [nampak mesra jer] tapi cara dan gaya nampaknya makan dari dalam...takut nanti tiba2 meletup jer...



Saya ni nampak jer cergas dan aktif ke sana ke sini dengan kerja yang nampak ganas, tapi tulah dalaman saya masih konvensional dan hormat dan taat pada suami tu masih pada paras yang tinggi walaupun dalam blog saya kata macam2 kat suami. tapi percayalah dalaman dan hati saya takdelah seburuk mana...tulah agaknya jodoh saya kekal dan saya masih lagi diberi lagi dan lagi nikmat kasih sayang...syukur sangat2..tak semua orang dapat merasa nikmat kasih sayang sekali lagi selepas malam pertama, tapi saya sejujurnya diberi peluang merasa sebahagian kecil satu2nya nikmat kasih sayang yang diturunkan dari syurga tu....adn syukur juga saya panjatkan kerana selama ini saya dibesarkan oleh seorang ibu yang sentiasa meletakkan suami tempat paling utama...sampai hari ni saya masih tak mampu buat apa mak saya buat pada abah saya masa hayatnya...sungguh mak sayalah idola saya dalam hal taat dan layan suami ni...

4 comments:

izawani said...

Semoga zubir semakin sihat... amin...

dayangbest said...

semoga zubir cepat sembuh..
kesian pulak baca tentang dia

Zareda Norman said...

semoga zubir segera sihat..

harap harap tak de penyakit yang serius

Ummi said...

semoga zubair cepat sembuh

dan moga tak ada penyakit yang serius

ummi doakan yang terbaik untuk zubair