Thursday, January 15, 2009

Cerita Hari ini

Cerita hari ini

Assalamualaikum w.b.t




Hari ni seharusnya mengikut jadual ada kelas pagi di UKM dan petang di Akademi BPR [skrg SPRM lah kot?]Jalan Duta. Pagi 9-12, lepas tu terus sambung perbincangan dengan prof untuk kelas petang bagi performa kursus dan perancangan untuk semester ni.




Bincang tu sebab paper ni paper undang2, dan sebab tiba2 undang2 berubah dari akta pencegahan rasuah kepada akta suruhanjaya pencegahan rasuah maka akan ada juga perubahan pada sylibus kami. Dan kami masing2 takde akta lagi, saya hanya downlooad dari internet ajer...blur jugaklah masing2...sebab kami dah tinggalkan office setengah tahun, banyak perkembangan baru undang2 ni di luar pengetahuan...tak banyak perubahan pada peruntukan sedia ada, hanya banyak penambahan dan banyak bidang kuasa polis untuk siasat dibawah kanun keseksaan kini diletak sebagai kesalahan tetap dibawah akta sprm ni...eh melalut plak hal kerja....




Sudahnya kelas petang dibatalkan, dan yang berita baiknya kelas kami dipindahkan dari jalan duta, kami hanya perlu ke fakulti undang2 UKM ajer..selamat duit minyak+tol, jadik kelas sebelah pagi kat fakulti fssk petang pulak kat fakulti law.




Semester ni daftar 5 kelas tapi semalam satu paper atas masalah teknikal terpaksa kami semua gugurkan dan forward ke semester depan, kira next semester takdelah 100% tesis akan ada dua paper pulak...bengang jugak...sebab nanti tu mesti ada final exam lagi....dan juga mesti ada assignment dan mesti ada individual presentation...





So, semester ni akan ada 4 paper jerlah, tapi 3 paper jer yang ada assignment+ presentation dan final exam sebab yang satu lagi tu paper benchmarking + lawatan....yihaaaaa....relax semester ni tapi next semester kena kerja keraslah nampaknya...dan kelas semester ni hanya hari rabu dan khamis ajer, 5 hari lagi makan gaji buta kot[?]..takdelah studylah jugakkan...buku melambak2 dah di xerox...tunggu nak ditelaah jer...




Hari ni kat UKM nampak meriah dengan sepanduk dan poster pilihanraya. Rupanya esok pilihanraya di sini. Sempatlah ambil gambar2 dan terhimbau kenangan lebih 10 tahun dulu. Tapi tetap tak cukup meriah sekarang ni banding dulu masa di USM kalau pilihanraya ni meriah sungguh dan persaingannya cukup sengit...banyak debat terbuka dibuat dengan calon2 berucap memberi manifesto mereka...teruja sungguh saya..yerlah amsa tu geng2 kami pun bertanding jugakkan...eh melalut lagi...awat skang ni sungguh terhimbau saya kenangan lalu....




Sepanjang pejalan kaki tu penuh juga poster2 ni..macam2 gaya senyuman dalam gambar ada, dan macam2 nama dan fakulti ada....setakat pandang jerlah....esok bolehlah tengok macamana suasananya...eh..kalau berkesempatan bolehlah agaknya saya mengundi sama....:)




Yang tak bestnya kelas kat UKM ni adalah nak carik parking..payahnya...agaknya ramai sangat dah student yang ada kereta kot sekarang ni...tengok yang bawa kereta dalam kampus ni muda2 belia jer...saya kalau cepat memang saya cilok jer mana2 yg kosong kat depan FSSK tu, kadang tempat staff tapi saya tengok kul 8.45 masih kosong, saya masuk jerlah..tapi alhamdulillah tak pernah plak kena clamp...tapi kalau semua dah penuh last resort kena gi jauh sikit....sebab saya dah ada port dah..walaupun jauh sikit tapi acapkali ke situ mesti ada ruang lagi, saya rasalah yang lain takut nak parking kat sini tapi saya tengok semester dulu ada jer yang parking sini, so sekarang kira saya dah booking dah parking haram ni...takde sapa kacau pun! Lokasi dia kat tepi perpusatakaan tun seri lanang...tu tempat pintu stor barang2 perabut yang dah rosak/terbuang...bahaya gak kadang2 saya perati kalau2 ada paku saya alihkanlah...asal selamat ada parking udah...





Dan hari ini juga, barulah saya terhegeh2 ke pejabat siswazah FSSK mengambil slip peperiksaan. Hari tu tengok kat internet jer...kali ni puas hati sebab slip peksa dah depan mata. Dan saya macam tak percaya, sebab masa undergraduate result macam hampeh jer...adalah jugak A tapi jarang2....tapi skang ehh..cam senang jer pulak dapat A ni...tapi agak frust jugak [syukur tetap syukur] sebab saya yg 2nd, dengar2nya ASP Lai yang dapat 3A dan 1A- tu dapat anugerah dekan...anugerah tu biasalah..tapi dengarnya dapat RM500 tunai...tu yang best tu... takde rezeki sayalah tu....dan hari ini juga setelah jenuh meng sms kerani kat pejabat saya, dalam sibuk kelas tanya pasal result PTK [sebab calon state lain semua dah tau keputusan diorang last week lagi], tapi fax dan surat keputusan saya tak sampai2...tup bila follow up diorang fax keputusan saya [sebelah petang] alhamdulillah dua2 paper saya dapat aras 4...alhamdulillah juga...w.pun dengarnya takde anjakan gaji sebab sekarang tgh sibuk2 perjawatan kami sedang di convert dari BPR ke SPRM jadi mungkin dapat aras 4 pun takde makna katanya..ntahlah...saya dah suh kerani find out hal ni....





Nilah kertas yang jadi saksi susah payah saya tak tido malam, dan pada masa seating exam ni kan saya sedang perang dingin dengan suami, yg dia tak balik lebih sebulan tu...dengan masalah anak demam 10 hari lagi....dan juga masalah sakit pinggang, dan juga tak lupa masalah kewangan sebab sampai hari ni elaun2 yang dijanjikan habuk pun tarak....maka kami terpaksa survive dengan apa yang ada jerlah....dan baru saya tau hari ni rupanya 4 pegawai lain tajaan dari BPR tu tak tolak pun elaun RM 400 sebulan tu, saya yang baik sangat siap2 suh tolak....sebab diorang kata, sambung belajar ni arahan jabatan, bukan suka2 kenapa mesti tolak elaun siasatan, masa cuti belajar ni pun kami tetap hadir kes2 mahkamah, datang ke pejabat bila dipanggil dll...ntahlah...tapi saya fikir bagus gak tolak siap2 nanti mana tau habis belajar baru ditolak sekaligus banyak jugak tu 400 x 18 bulan...RM 7,200 tu...dan keputusan PTK tu kalau betul dapat anjakan gaji maka kena berterima kasih dengan madu saya sebab sepanjang PTK tu kan madu saya yang jagakan hani....





Saya ada juga berhubung dengan kak aza dua tiga hari ni, bertanya khabar zubair, dan macam2 cerita timbul lagi, dan saya pun mula rasa pening, tak pasal2 saya pun sibuk nak kena fikirkan hal dia juga...tapi dah consult suami, pendek jer suami cakap, takper biarkanlah dia dengan dunianya asalkan dia bahagia...itu bunyi macam putus asa jer tu...ntah saya pun tak tau nak cakap apa....dan masalah2 yang baru ni yang dia bercerita dengan saya malas dah saya nak blogkan....yang saya plak rasa macam saya menjolok sarang tebuan pulak....trrrrrrrrrrrrrr tetrrrrrrrrr.....dia terus cerita sampai rasa alamak silaplah aku tanya.....

2 comments:

Irfa said...

pening gak sambung belajar ni yer.takpe susah dahulu senang kendian

Hanisumayyah said...

Irfa...

takper pening belajar. peningnya tu kira 10% jer dari pening masa kerja...rasa macam nak belajar terussss jer taknak kerja2 dah... mesti bila kerja nanti akak akan buhsan+boring+tension +stress=biolllll+cepat tua+hidup terpenjara...wah...dahsyat perbandingan tu....

Ni setahun ni doa biar akak tukar bahagian lain atau negeri lain dan janganlah hendaknya buat kerja yang dulu [siasatan]...biar jadi gurkha pun takperlah....maleh sungguh dah nak pening kepala menyiasat ni...